Incet incet soseste iarna, si odata cu aceasta deja temperaturile de afara au inceput sa scada simtitor. De aceea, ne-am gandit la cateva motive pentru a iesi la plimbare cu bicicleta cu cei mici chiar si in sezonul mai rece.

 

  1. Temperatura scazuta nu reprezinta de fapt o problema, nici pentru cei mici, nici pentru cei mari. Pentru a intelege acest lucru, credem ca cel mai bine este sa ne gandim la un “proverb” din tarile nordice care spune ca nu este niciodata prea frig, sunt doar prea putine straturi de imbracaminte. Astfel, tot ce este nevoie sa facem pentru a iesi la o plimbare cu bicicleta atunci cand temperatura scade, este sa fim atenti la echipamentul pe care il imbracam, astfel incat sa ne protejam de frig, dar nici sa nu ne incalzim prea tare.

Pentru a gestiona acest echilibru este recomandat sa plecam de la 3 straturi de imbracaminte pentru corp si 2 straturi pentru picioare:

  1. First Layer – bluza si pantaloni mulati pe corp. Va recomandam sa folositi material sintetice sau lana. Bumbacul din pacate nu este potrivit ca first layer deoarece absoarbe si mentine umiditatea. Astfel, bluza va ramane umeda si de asemenea, lipita de corp, ducand la scaderea temperaturii.
  2. Strat intermediar – acesta este cel care impiedica “frigul” sa patrunda. Astfel, va recomandam sa folositi bluze calduroase. Materialul cel mai des folosit este binecunoscutul “polar”. Aveti grija totusi deoarece o bluza prea groasa duce de cele mai multe ori la o supra-incalzire a corpului.
  3. Geaca – Al treilea strat are rolul principal de a ne proteja de intemperii (vant, ploaie, burnita, zapada, etc.). Este indicat ca geaca sa fie realizata din material tehnice care nu permit umiditatii sa patrunda si care au o protectie ridicata impotriva vantului. Un aspect important pentru mersul pe bicicleta este volumul acesteia – incercati sa evitati gecile voluminoase, stiute de noi sub denumirea de “pufoaice”. Desi protejeaza destul de bine, acestea nu permit miscarea libera a corpului, fapt care duce la un efort suplimentar pe care cei mici trebuie sa il depuna.

Daca tot suntem la capitolul echipament, sa ne uitam si la partea de jos a corpului – picioare. Va recomandam 2 straturi, first layer mulat pe corp, cu aceeasi mentiune legata de bumbac, si o pereche de pantaloni care sa protejeze impotriva umiditatii si a vantului.

Avand in vedere ca mersul pe bicicleta nu implica o activitate ridicata a talpilor, va recomandam purtarea unei perechi groase de soseste (pot fi chiar cele folosite la ski) si ghete (la fel, rezistente la umiditate si vant).

Nu uitati ca pierderea caldurii se realizeaza cel mai des prin extremitatile corpului (in special prin cap). Astfel, folositi manusi intregi (cu degetele acoperite) si de asemenea, un fes subtire sau o bandana sub casca.

  1. Mersul pe bicicleta cand afara este frig creste increderea celor mici in ei insisi. Totul este relativ J, si asa este si felul in care cei mici se raporteaza la mediul inconjurator. Plimbarile in medii variate, cu temperature variate ii vor ajuta sa inteleaga ca pot depasi momente incomfortabile si ca nimic nu ii poate opri atunci cand doresc sa faca ceva. Aceasta credinta le va deshide orizontul si le va creste nivelul de libertate si independenta pe care ei il percep.
  2. Expunerea la temperature scazute (cu echipamentul adecvat) le va intari sanatatea si starea generala. Organismul nostru este pregatit sa faca fata nu doar la temperature mai mari de 15 grade Celsius. Din pacate, daca nu ii incurajam pe cei mici sa isi foloseasca toate abilitatile fizice, exista riscul ca o parte dintre acestea sa nu se dezvolte in timp asa cum trebuie – capacitatea redusa a organismului de a regla temperature poate duce mai tarziu la o sensibilitate crescuta fata de temperature scazute – raceli, stare generala proasta.
  3. Si nu in ultimul rand atunci cand facem miscare, frigul este prietenul nostru. Cand facem effort, natural, organismul se incalzeste – muschii au nevoie de oxygen mai mult, astfel creste pulsul pentru a duce mai repede cantitatea necesara, si prin cresterea pulsului, creste si temperature corpului. Putem compara o plimbare cu bicicleta vara vs o plimbare cu bicicleta iarna – vara, temperature ridicata determina organismul sa faca eforturi pentru a se raci; daca facem si un effort moderat, stresul asupra corpului creste, existand riscul real de hipertermie.

Pe de alta parte, and temperatua ambientala este scazuta, organizmul face efortul de a se incalzi, de a isi mentine temperature optima. Daca facem effort, nu facem altceva decat sa il ajutam in a mentine temperatura dorita.

In concluzie, va recomandam sa iesiti cu bicicleta si atunci cand temperaturile sunt scazute, cu atentia indreptata catre alegerea echipamentului potrivit. Pentru ca fiecare suntem diferiti, nu exista o reteta standard in acest sens. Tot ce putem face este sa experimentam si sa gasim combinatia optima pentru fiecare dintre noi in ceea priveste imbracamintea raportata la temperatura de afara si la efortul pe care dorim sa il facem.